delivered.

Een succesvolle Instagramstrategie met groei, interactie én conversie als resultaat

De succesformule van @festamsterdam gaat hand in hand met kleurrijk beeld en aandacht voor de volgers.

Succesformule op Instagram ontrafeld

Na maanden puzzelen hadden we de succesformule van FEST op Instagram door. Waar deze onder andere uit bestond? Aandacht voor de volgers, meer én op de juiste tijd posten. Een mix van kleurrijke afbeeldingen, user generated content en nét-niet-te-ver-van-je-bed-show shootbeelden. Door deze nieuwe strategie maakte de ‘oude’ non-actieve doelgroep plaats voor de beoogde doelgroep van FEST: de potentiële, actief shoppende klant.

En het resultaat mag er zijn! Waar FEST voor onze komst steevast maandelijks 500 nieuwe Instagramvolgers erbij kreeg (een groei van 0,4% per maand), verwelkomen ze nu maandelijks ruim 3K nieuwe volgers. En de gemiddelde engagement rate? Die steeg van 0,95 procent in de eerste maand naar 1,86 procent in onze vijfde maand.

Campagne-adviezen en Pinterest

Nu FEST en haar Instagramvolgers een match made in heaven zijn, hebben we het stokje met trots overgedragen aan hun gloednieuwe, interne social media manager. Het was aan ons om deze nieuwe kracht in te werken. Dit deden we middels wekelijkse feedback momenten en adviessessies. Inmiddels hebben we FESTs social media manager alle ins and outs van het ondertussen snelgroeiende Instagramaccount bijgebracht. Ons werk wordt as we speak dus volop voortgezet.

En wij? Wij blijven op de achtergrond nog steeds betrokken. Zo blijven we aanschuiven bij brainstorms over (grote) lanceringen en campagnes. Oh en we hebben ook nog een nieuwe gemeenschappelijke missie: Pinterest! Want ook op Pinterest gaan we op zoek naar de gouden formule tussen de FEST-visie, content en conversie. Zo hopen wij FEST op elk mogelijk, relevant social media kanaal nóg groter te maken.

renee hoes
Meer weten?

Wil je graag meer weten over deze case? Neem dan contact op met Renée, onze Social Media manager via reneehoes@qontentmatters.nl

Het projectteam
creative agency qontent matters team joyce

Joyce Nafzger Head of Social

Elles Looman qontent matters

Elles Looman Head of Projects

creative agency qontent matters team jelle

Jelle de Boer Visual Designer

Een internationale online campagne voor de nieuwe Denon Home speakers
delivered.

Organisch groeien op Instagram

Realiseer meer organische volgers, engagement en conversie op het Instagramkanaal van FEST.

idea.
fest amsterdam qontent matters

Social media strategie

FEST, het interieurmerk waar je moet (en wilt) zijn als je op zoek bent naar betaalbaar design, schakelde ons begin 2020 in voor social media-hulp. De opdracht was kort, maar krachtig: ‘Help ons organisch groeien op social media.’ Omdat er geen duidelijk social media plan was, startten we bij stap één: het strategietraject. In een tweetal werksessies doken we onder andere in de merkidentiteit, onderzochten de doelgroep, stelden we KPI’s op en bedachten we vaste formats. Met oog op de beschikbare mankracht en de meest interessante en actieve doelgroep, besloten we ons te focussen op Instagram.

fest amsterdam qontent matters

Interim social media manager

Om zo snel effectief resultaat te kunnen behalen, kozen we voor een interim constructie. Onze social media manager Renée werd twee dagen per week ingezet om de beoogde FEST-strategie up and running te krijgen.

Covid-19

Na een veelbelovende start van de interimperiode kwam Covid-19 om de hoek kijken. Winkels werden (tijdelijk) gesloten, de interne strategie werd gewijzigd en het volk hield de hand op de knip. Naast dat het nóg belangrijker werd dat het Instagramaccount organisch zou groeien, werd het ook belangrijk dat het een leading sales kanaal zou worden. Daarom zetten wij alles op alles om FEST te ontzorgen en een killer Instagramstrategie op te zetten die zorgde voor organische groei, engagement én conversie.

idea.