T-Mobile.

Content- en distributiestrategie voor T-Mobile, Tele2 en Ben

Werk een onderscheidende content- en distributiestrategie uit. Die bijdraagt aan de marketing- en communicatiedoelstellingen van drie merken. En doe dit op basis van hun eigen, unieke positionering. Dat is de opdracht die de T-Mobile Group ons gaf voor de merken T-Mobile, Tele2 en Ben.

372%
organische groei in bezoekers
5%
daling in bounce
3.5X
de investering terugverdiend

uitdaging.

Drie verschillende merken

Drie merken. Met elk hun eigen onderscheidende karakter en duidelijke positionering. T-Mobile als uitdager in de telecom met de beste service, telefoons, Unlimited proposities, televisie én Glasvezel. Tele2 als kleurrijke, voor iedereen toegankelijke provider. De verfrissende Fun Rebel met supergoede deals. En Ben als de bewuste provider die je als betrouwbare vriend helpt alles uit je abonnement te halen. Zonder dat je daarbij te veel betaalt en te veel je telefoon gebruikt.

Op basis van de bestaande merkstrategieën ontwikkelden we voor elk merk een unieke content- en distributiestrategie. Waarin we ervoor kozen om voor elk merk een eigen blogomgeving te (her)ontwikkelen, dat gaat dienen als centraal communicatiekanaal. En dat bovendien nauw aansluit op sociale kanalen om zo kruisbestuiving te stimuleren.

Een blogomgeving is dé plek om via SEO-geoptimaliseerde content op een duurzame manier de organische vindbaarheid te verbeteren. Voor extra verkeer naar de site. Extra verkeer waarvan de merkvoorkeur gestuurd kan worden én waaruit leads kunnen worden gegenereerd.

T-Mobile Group contentstrategie T-Mobile.nl

aanpak.

een blog als zachte, centrale landing

Een blogomgeving draait tegenwoordig om meer dan alleen bloggen. De tijd dat je het als merk inzet om je externe communicatiebehoefte te etaleren is voorbij. De potentie – en het nut – van een blogomgeving is veel groter dan dat.

Het is de perfecte omgeving om in te spelen op de externe informatiebehoefte van de gebruiker. Maar, net zo belangrijk, om hier goed antwoord op te geven. Door content aan te bieden die gebruikers vinden op het moment dat ze deze zoeken. Zowel vanuit zoekmachines, als vanuit social kanalen. Zo bezoeken mensen het platform die in eerste instantie niet naar het merk zochten.

Dat biedt een unieke kans: het merk laden door middel van deze non-branded content en dit koppelen aan de provider met producten en diensten. Oftewel: het blogplatform dient als branding- én leadgeneratiekanaal. Iets dat we nauwkeurig doormeten, zodat precies duidelijk is aan hoeveel omzet het blogplatform bijdraagt. Ook meten we wat bezoekers van de kwaliteit vinden van de content en hoe positief ze zijn over het merk.

design & bouw.

van A tot Z in controle

Om een blogplatform te kunnen realiseren, is eerst een passend framework binnen een gebruiksvriendelijke CMS-omgeving nodig. We hebben voor T-Mobile, Tele2 en Ben één custom WordPress-framework ontwikkeld, waarbij de functionaliteiten voor alle drie de blogplatformen gelijk zijn.

Voor elke blogomgeving hebben we, binnen de kaders van de verschillende merkidentiteiten, wél een eigen template ontwikkeld.  De zogenaamde front-end verschilt per merk, maar de back-end is hetzelfde.

Deze opzet brengt meerdere voordelen met zich mee. De vier die het meest in het oog springen:

  • Kostenbesparing
  • Altijd up-to-date
  • Nieuwe functionaliteit voor 3 merken tegelijk uitrollen
  • Minder onderhoud

Na het opleveren van de eerste blogomgeving, hoefden we de tweede en de derde bovendien niet from scratch te bouwen. In de start-up fase scheelde dit aanzienlijke kosten. Een ander groot voordeel is dat nieuwe functionaliteiten snel en kostenefficiënt over de drie blogplatformen uitgerold kunnen worden.

dynamische leads.

conversie geoptimaliseerd zorgt voor extra leads.

Een belangrijk element in het door ons ontwikkelde framework is weggelegd voor dynamische blokken. Dit zijn rijke content-blokken die we in blogposts kunnen insluiten. We gebruiken deze blokken voor het aanbieden van telefoons uit de shop. Bezoekers kunnen daarbij op het blog al hun ideale exemplaar samenstellen. In de juiste kleur, met de gewenste  hoeveelheid opslaggeheugen.

Ook genereren we hier leads door mensen zich te laten inschrijven of door de postcodecheck te doen. Daarnaast hebben we dynamische blokken om mensen door te verwijzen naar andere blogposts. Dit verhoogt het aantal pagina’s per sessie, de gemiddelde time-on-site én het aantal transacties. Want de funnel wordt aanzienlijk verkort.

meten en optimaliseren.

realtime dashboard per merk met Google Datastudio.

Het bedenken, creëren en optimaliseren van blogcontent voor de drie merken is voor ons een doorlopend proces. Zo besparen we tijd en weten we kostenefficiënter te werken. We werken volgens een vaste opzet: onze run mode.

Maandelijks is er een redactievergadering. Die bereiden we onder andere voor met een zoekwoordenonderzoek. Op basis daarvan komen we met nieuwe blogvoorstellen voor de komende maand. Tijdens de redactievergadering halen we ook bij de klant het net op. Zo weten we wat er speelt binnen de organisatie en over welke campagnes en acties ze willen we communiceren. Daarnaast blikken we terug op de afgelopen maand. Zo trekken we samen met de klant lering uit welke content wel en niet goed werkt. En is iedereen bewust van de stand van zaken.

Alle prestaties meten we door via een custom managementdashboard in Google Data Studio. Daarin zijn in een oogopslag het aantal organische bezoekers, hoeveelheid nummer één-posities in Google, SEA-besparingen en concrete sales vanuit leads zichtbaar. Zo hebben we altijd live informatie, kunnen we snel en gemakkelijk bijsturen op KPI’s en zijn we altijd up-to-date.

resultaten.

drie keer de investering terugverdiend in het eerste jaar.

Ben case T-Mobile content

Sinds augustus 2020 zijn we verantwoordelijk voor het T-Mobile Blog. Over het jaar gemeten zien we een grote groei in organisch verkeer. Met 372% meer organische bezoekers en een daling van 5% van het bouncepercentage. De SEA-besparing en omzet die het blog genereerde resulteren in een rendement van drie keer de investering. Ook voor de Tele2 Blog zijn de resultaten bijzonder goed. Alleen de SEA-besparing is al goed voor een rendement van 2,8 ten opzichte van de investering. Het Ben Blog is eind 2021 live gegaan en de eerste groei in organisch verkeer is daar nu al zichtbaar.

Jefta

Social Campaign & Branded Content Manager T-Mobile, Tele2, Ben

We hebben samen de contentstrategie vorm gegeven, de blogs uitgedacht van A tot Z én daar een onmisbaar communicatiekanaal van gemaakt voor al onze merken. Met de groei, on-brand denken en fijne samenwerkingen weten we indrukwekkende resultaten te boeken.

let's
meet.

Nieuwsgierig naar hoe wij jou kunnen helpen?
Plan een video call in. Selecteer hiernaast datum, tijd en de dienst waarmee we je kunnen helpen. Dan heb je direct een digitale afspraak met de juiste persoon.

Liever een belletje of een mail sturen?
Dat kan natuurlijk ook!


Selecteer datum en tijd terug

    Afspraak bevestigd, zie bevestigingsmail

    Maak links een afspraak keuze

    meer cases.

    meer cases
    Meer weten? Plan een video call in!