Hoe presteert je content of online campagne? Content maken is één, weten of het ook goed presteert? Twee. Daarom zijn dashboarding en content monitoring voor qontent matters een essentiële stap in het meten van de journey. Het maakt jouw contentprestaties realtime inzichtelijk. En helpt je lering te trekken uit je producties. Zo kun je bijsturen KPI’s meten en deze gemakkelijk presenteren binnen de organisatie.
In een dashboard visualiseer je de belangrijkste statistieken die iets zeggen over de prestaties van je content of campagne. Bijvoorbeeld over het verloop en de groei van gebruikers, gemaakte transacties en hun gedrag op de pagina. Zo is de status in een oogopslag duidelijk. Dit kan 24/7 en noemen wij ook wel content monitoring.
Je ontwikkelt een concept, werkt dit uit tot campagne en/of content en publiceert deze. Daarna? Strik erom en succes ermee. Wij vinden dat daaraan iets essentieels ontbreekt: het meten en bijsturen op de resultaten. En dat om een paar redenen:
Een cliché, maar niet voor niets. Meten is voor ons een vanzelfsprekendheid. Want wij kunnen zelf natuurlijk wel tevreden zijn over de kwaliteit van onze content. En de klant ook. Maar wat zegt dat eigenlijk? We kloppen onszelf dan op de borst zonder dat we weten wat de feiten zeggen. En die weet je pas als je resultaten meet in een dashboard. Wij gebruiken hiervoor Google Data Studio, dat we inrichten in jouw huisstijl.
Wil je een graag een dashboard? Wij kunnen een heleboel verschillende soorten maken om je die je helpen jouw content te monitoren en optimaliseren. Zodat je jouw doelen haalt. Het hangt vooral af van wat je doel is en om wat voor soort content het gaat. Een paar voorbeelden van dashboards die we bij qontent matters ontwikkelen:
In een SEO-dashboard verwerk we real time de organische resultaten. Bijvoorbeeld van je blog. Zo zie je de organische prestaties van je website. Je ziet hoeveel organische bezoekers het trekt en daarvan het verloop. Ook zaken als organische clicks, impressies, de CTR en gemiddelde zoekpositie komen hierin terug. Zo krijg je een goed beeld van de progressie die je wel of niet boekt. Oók tonen we hierin duidelijk welke SEA-besparingen je content oplevert; wij berekenen het bedrag uit wat jij met je content bespaart op SEA-uitgaven.
Je kunt ook een dashboard maken voor je KPI’s. Dit dashboard toont of je KPI’s hebt gehaald of dat je ze goed op weg bent om te gaan halen. Zo niet? Dan kun je eventueel bijsturen in de contentkalender. Bijvoorbeeld door de productie op te schroeven of om andere keuzes te maken.
In ons KPI-dashboard laten we zowel kwalitatieve als kwantitatieve KPI’s terugkomen. Van de kwaliteit van content tot en met hoe hoog je rankt op je belangrijkste zoekwoorden. Heb je een webshop? Dan wil je natuurlijk conversie meten. Ook dat weergeven we in ons KPI-dashboard visueel. Zo zie je hoe, en hoeveel, je content bijdraagt aan leads en sales van je shop. Perfect om extra bewijs te krijgen om de kracht van jouw content te onderstrepen. En om draagvlak te creëren of houden binnen je organisatie.
Hoe presteert een campagne? Je meet het in een campagne-dashboard. Ideaal om in een oogopslag te zien hoeveel verkeer de campagne genereert én het aantal conversies dat gerealiseerd wordt. Denk aan statistieken als het aantal geopende e-mails, aantal klikken uit e-mails en de hoeveelheid shares op social
In zo’n dashboard toon je welke content uit de toon valt ten opzichte van de gemiddelde prestaties. Wordt bijvoorbeeld een blog veel langer of minder lang gelezen dan het gemiddelde? Dan komt het in dit dashboard terug. Bij succes handig om lessen mee te nemen naar nieuwe blogs. Bij minder goede cijfers handig om de content te bestuderen om te kijken wat er beter kan.
In een optimalisatiedashboard zie je ook progressie van contentprestaties na het aanbrengen van optimalisaties. Heb je een blog SEO-geoptimaliseerd? In een optimalisatiedashboard zie je vervolgens de effecten van deze optimalisaties. Handig als je intern meer draagvlak probeert te krijgen voor deze werkzaamheden.
We kunnen het onze klanten niet genoeg zeggen: meet je content. Daarbij kunnen wij helpen. Met dashboards die net een stapje verder gaan qua inzichten. Zodat jij écht weet hoe goed je campagne of de content op je website presteert. Essentieel om je campagne en/of content stelselmatig naar een hoger niveau te stuwen. Omdat je op basis van feiten conclusies kunt trekken. Wil jij ook graag inzicht in every step of the journey? Plan direct hieronder een afspraak met ons in.
Nieuwsgierig naar hoe wij jou kunnen helpen?
Plan een video call in. Selecteer hiernaast datum, tijd
en de dienst waarmee we je kunnen helpen. Dan heb je direct een digitale afspraak met de juiste persoon.
Liever een belletje of een mail sturen?
Dat kan natuurlijk ook!
Selecteer datum en tijd terug
Afspraak bevestigd, zie bevestigingsmail
We nemen klanten mee in de laatste ontwikkelingen op het gebied van content.
Dit doen we met zelfontwikkelde masterclasses en inspiratiesessies. Ook schrijven we regelmatig columns in vak media. En hoor je ons op de radio.
We bedenken creatieve campagnes in every step of the journey. In elke vorm. Voor elk mediakanaal.
Van 360-campagnes tot blogs. Van video’s tot social strategieën, seo-copy en meer. En het mooie is: we produceren het allemaal zelf.
Een strategie met groeidoelstellingen nodig? PR-aandacht? Goede vindbaarheid? Check, check en dubbelcheck.
We zorgen ervoor dat je organische verkeer een boost krijgt én houdt. Dit vertalen we door naar journeys die in elke stap meetbare resultaten laten zien. Verteld in een duidelijke taal.