Digitaal brainstormen: zo pakken wij dat aan!

Brainstormen. Voor veel creatieve bureaus is het de sleutel tot het bedenken van pitchwinnende ideeën, originele campagnes en viral social media-posts. Hoe doe je dat nu fysiek brainstormen met je collega’s er niet meer in zit? Onze Creative Renée Bainczyk geeft vijf tips voor effectief digitaal brainstormen.

Brainstormen. Met post-its in één hand en markerstifts in de ander sta ik in de startblokken. Dit vind ik het leukte aan mijn baan als Creative: samen met collega’s brainstormen voor iets groots als een nieuwe campagne, maar ook voor iets kleiners als een social post. Alleen zit fysiek brainstormen vanwege de huidige situatie er helaas niet altijd in. Daarom doen wij nu ook aan digitaal brainstormen. Hoe je dat effectief doet? Lees hier hoe ik het met mijn collega’s aanpak!

digitaal brainstormen tools

Brainstormen is een van mijn vaste werkzaamheden als Creative bij qontent matters. Mijn hele ochtend vrij plannen voor die spoedopdracht? Het zal niet de eerste keer zijn. Of einde dag nog even een half uurtje blijven hangen om dat laatste idee eruit te persen? Ik ben erbij! Helaas vallen mijn verlengstukken voor de brainstorm – die post-its en markerstifts – weg nu we vaker digitaal brainstormen en het bruisende kantoor heeft plaatsgemaakt voor mijn rustige woonkamer. Hoe brainstorm je digitaal met net zoveel enthousiasme, effectiviteit en energie nu je thuis alleen zit?

Ontdek het met mijn tips.

Digitaal brainstormen tip 1: doe het niet alleen

digitaal brainstormen samenStart Zoom, FaceTime, Google Hangouts of zelfs Houseparty op en nodig je collega’s uit. In dit tijdperk zijn er geen excuusjes meer om iets alleen te moeten doen. We kunnen net zo gemakkelijk met elkaar om de ronde tafel zitten als voorheen.

Digitaal brainstormen tip 2: prep je deelnemers

Nu iedereen thuis zit, hoor je minder in de wandelgangen en krijg je minder van elkaars projecten mee. Daarom is het nu extra belangrijk om de brainstormclub van tevoren in te lichten met een korte briefing.

Wat zet ik in zo’n korte briefing voor de digitale brainstorm?

  • digitaal brainstormen briefingBasics: uiteraard. Wie is de klant, wat is de opdracht, wat is het budget, welke middelen hebben we tot onze beschikking?
  • Doestelling: Je kan over alles brainstormen, maar een duidelijk doel helpt. Wat moet de oogst zijn? Honderd ideeën in een uur? Of concreter: drie goed doordachte concepten of formats? Of één social post? Zo bepaal je de lengte van de brainstorm en weet iedereen wat er moet gebeuren.
  • Moodboard: Niet iedereen heeft thuis zijn muur volhangen met inspiratie voor de klanten. Zorg er daarom voor dat ze digitaal al geïnspireerd worden met een moodboard of andere toffe campagnes.

Digitaal brainstormen tip 3: notuleren kan je leren

digitaal brainstormen notulerenOnleesbare handschriften, cryptische gedachtekronkels, dwarrelende post-its. Eerlijk? Hoe gezellig en productief het er ook uitziet: werken met post-its is vaak maar gehannes. Open een gedeeld werkdocument en laat iedereen zijn ideeën direct vastleggen. Zo voorkom je ook dat iedereen door elkaar gaat praten en geen idee vergeten wordt! Dit kan onder andere handig met Miro. De heel brainstormsessie opnemen? Dat kan bijvoorbeeld met Zoom. Zo kun je terugluisteren wat er allemaal is gezegd.

Digitaal brainstormen tip 4: verrijk elkaar

Doordat alle ideeën meteen op het beeldscherm worden getoond, kan de rest er direct op voortborduren. Doe dit in rondes waarin iedereen de kans krijgt om zijn idee uit te leggen. Stel vragen, bedenk alternatieven of voeg meer context toe. (Zo is de uitwerking al bijna gedaan joh!)

Digitaal brainstormen tip 5: zorg voor afwisseling

digitaal brainstormen afwisselingBij normale brainstorms hebben wij al de regel: zo min mogelijk devices. Laptops en telefoons zorgen voor afleiding en zijn dus niet welkom. Nu zitten we allemaal thuis achter een beeldscherm en zitten we er lekker onopgemerkt bij. Dan wordt het lastig om iedereen erbij te houden. Maak daarom een planning met afwisselende brainstormtechnieken en de nodige pauzes.

Laat je vooral niet ontmoedigen door deze thuiswerktijd. Door zo nu en dan weer een vriendelijk en bekend gezicht te zien en spreken ontstaat er weer meer energie dan wanneer je jezelf helemaal afzondert en opsluit in huis. Je zal zien dat in ‘gewone gesprekjes’ vaak al meer ideeën ontstaan dan wanneer je naar een leeg Word-document zit te staren.

Onze 5 favoriete tools voor een effectieve digitale brainstorm

  1. digitaal brainstormen toolsZoom: dit videobelprogramma heeft onze voorkeur. Je deelt er gemakkelijk je scherm mee zodat iedereen kan meekijken. Daarnaast kunnen grotere groepen zich zelf opsplitsen in sub-groepen zodat je breakout rooms hebt. Handig tijdens een grote brainstorm!
  2. Miro: hiermee werk je gemakkelijk in teamverband op een groot digitaal whiteboard. Het werken met post-its zal voor iedereen herkenbaar en gemakkelijk zijn. Handig om alle verse ideeën collectief vast te leggen!
  3. Slack: met dit interne communicatieprogramma kun je makkelijk ideeën delen in speciale channels of threads. Lijstjes kunnen makkelijk worden aangevuld door anderen en zo leg je alle besproken ideeën voor iedereen vast. Ook delen wij hier relevante documenten en inspiratie. Zo is alles altijd bij de hand. Voor, na en tijdens de brainstorm 😉
  4. Pinterest: er is geen beter platform om je inspiratie te verzamelen dan Pinterest. Maak een bord aan en deel het met je collega’s. Iedereen kan relevante inspiratie toevoegen en dus ook direct zien wat elkaar inspireert. Zo krijg je al snel een sterk gevoel bij de klant, de opdracht en welke richting jullie op willen voor het project. Pak het ook tijdens de brainstorm gerust even erbij als de boel begint in te kakken.
  5. net: deze site is ontzettend effectief om te associëren, een van de sterkte brainstormtechnieken. Ook offline houden we deze site bij de hand. Handig om catchy namen te bedenken.

Vragen of toevoegingen? Onze Creative Renée Bainczyk hoort ze graag!

qontent matters author Renée Bainczyk
Meer weten?

Neem dan contact op met Renée, onze Creative Concepter, via renee@qontentmatters.nl

meer nieuws