De belangrijkste Instagram trends van 2020

Dé Instagram trends van 2020 op een rij? We bespreken ze nu, omdat we juist nu met z’n allen meer tijd op Instagram doorbrengen dan ooit en dit dus hét moment is om je strategie bij te schaven. Onze Head of Social Joyce Nafzger schotelt je met liefde de vier belangrijkste Instagram trends van dit moment voor.

Instagram trend 1: It’s all about community

Meaningful interactions. Daar draait Instagram anno 2020 om. Om hoor en wederhoor. Tweerichtingsverkeer. Om échte gesprekken. Stel jezelf daarom de vraag: “Waar raak ik (als merk) niet over uitgepraat, welk gesprek wil ik faciliteren en waarover wil ik gelijkgezinden spreken?” Claim dat ene niche onderwerp en bouw daar vervolgens een community omheen. Juist nu staan mensen namelijk in de startblokken om met jou in gesprek te gaan, of je nou een persoon of een merk bent. Zéker als het om urgente onderwerpen gaat, zoals racisme, feminisme of duurzaamheid.

Een inspirerend, community driven, commercieel merk is cosmeticamerk @glossier (2,8 miljoen volgers). Het geheim van dit ‘Instagrammerk’ wordt eigenlijk al verklapt in de bio: “Glossier Inc. is a people-powered beauty ecosystem”. Yes, ‘people-powered’ it is. Glossier begrijpt wat de doelgroep (millennials met een voorliefde voor cosmetica) wil, omdat ze het simpelweg vrágen. Zo vroegen ze hun doelgroep twee jaar geleden via Stories wat ze zochten in een oogcrème. De doelgroep antwoordde en hun wensen? Die werden verhoord.

instagram trends 2020 meaningful interactions

Een paar maanden gingen voorbij et voilà: Glossier bracht een oogcrème op de markt, genaamd Bubblewrap. En raad eens? Bubblewrap was een schot in de roos, omdat dit (surprise surprise) précies is waar de doelgroep naar op zoek was. En zo ontwikkelt Glossier al haar producten: door via social te vragen waar de doelgroep op zit te wachten en dan het dan te ontwikkelen. Simpel, maar o zo slim. Want: hallo community die zich gehoord en betrokken voelt en hallo love brand!

Een Nederlandse influencer die snapt dat mensen een Instagramaccount máken, is interieurstylist en Instagrammer @theobertpot (88K volgers). Hij is uniek, omdat hij bij elke post van zijn Haagse herenhuis een persoonlijke caption zet, waarmee hij zijn oprechte interesse in zijn volgers uit. Zo gaat er geen dag voorbij waarin hij niet vraagt of jij (ook) een mooie dag hebt gehad. En geen weekend waarin hij niet zijn zijn plannen deelt en vraagt wat de jouwe zijn. Neem jij de moeite om een comment achter te laten? Dan kun je gegarandeerd een reactie van Theo-Bert terugverwachten.

Actie-reactie en oprechte aandacht voor elkaar, daar gaat het om. Of je nou een persoon bent of een merk. It’s all about community.

Instagram trend 2: Instagram Guides (nieuw!)

instagram trends 2020 op een rijGloednieuw op Instagram: de Guides-feature, een soort mini-blogs rondom één onderwerp. Met Guides hoopt Instagram het voor creators, publieke figuren, organisaties en uitgevers mogelijk te maken om content rondom één specifiek onderwerp te cureren. Wil jij bijvoorbeeld al je pizzarecepten of alle informatie rondom de lancering van de nieuwe iPhone bundelen? Dan kan dat binnenkort met Instagram Guides.

Vanwege corona zal Instagram Guides eerst uitgerold worden met een focus op wellness en mental-health gerelateerde content. Zo zullen er door @instagram zelf en haar partners Guides gecreëerd worden over onderwerpen als xenofobie en discriminatie ten gevolge van Covid-19. Net als dat er Guides aangemaakt zullen worden die tips geven over het dealen met eenzaamheid of verlies.

In juni lanceerde @instagram haar eerste guide met de naam ‘Act for Racial Justice’, die inspeelt op de #blacklivesmatter-movement. Deze Guide vind je terug op hun profiel, onder het magazine-symbool. (Note: tot nog toe zijn Guides alleen zichtbaar in de mobiele app en niet in de browser. Dus mocht je nieuwsgierig zijn, check hun account even op je smartphone.)

Instagram werkt in de lancering van Guides samen met meerdere goede doelen, van de American Foundation for Suicide Prevention tot Unicef, apps zoals Headspace en publishers als Buzzfeed en Refinery29. Deze namen gaan eerst aan de slag met Guides en hopelijk zal de feature daarna ook voor het grotere publiek beschikbaar worden. Of hiervoor een minimaal aantal volgers zal gelden, is nog onduidelijk. Wél heeft Instagram bekend gemaakt dat Guides opgenomen zullen worden in het Explore-tabblad.

instagram trends 2020 instagram guides

– Wist jij dat… wij de social media-kanalen van meerdere A-merken beheren? Van het bedenken en het maken van social content tot het exponentieel laten groeien van accounts: onze social afdeling fixt het. Zo werken we momenteel (interim) voor FEST Amsterdam, KPN NetwerkNL en vtwonen en hebben we gewerkt voor Rituals, Anderzorg en Paula’s Choice.

Het is altijd ons doel om de socials van een merk naar the next level te brengen, op welke manier dan ook. Door te pionieren, te finetunen of te gaan voor groei. Zo ontwikkelden we voor Anderzorg een vijfdaagse Instagram Stories cursus over genieten, schreven we voor FEST Amsterdam een nieuwe out-of-the-box social strategie en laten we vtwonen as we speak maandelijks groeien met +15.000 nieuwe, organische volgers (t.o.v. +2.000 toen we begonnen). Meer weten over deze cases? Of de mogelijkheden? Neem contact op met onze Head of Social Joyce (of lees eerst meer over de social trends van 2020). –

Instagram trend 3: IGTV, nu écht doorgebroken

instagram trends 2020 igtvKun jij je nog herinneren dat je je jaren geleden afvroeg of Instagram Stories ooit ‘een ding’ zou worden? Hoewel het misschien lijkt alsof Stories vanaf moment één een succes waren, is niets minder waar. Het duurde 1,5 tot 2 jaar voordat we aan deze snappy content gewend waren en het niet als een look-a-like van Snapchat beschouwden. Précies dezelfde ‘slow start’ zien we nu bij IGTV. De opstartperiode van twee jaar zit er nu ongeveer op, dus tijd voor actie. En als Instagram actie wil, dan zorgen voor actie. Hoe? Door IGTV-video’s op alle mogelijke manieren te boosten.

Speelde je dus nog met het idee van een long form videoformat? Als in: video’s van langer dan 1 minuut? Experimenteer dan eens met IGTV. Het mooie is dat je 1) geen nieuw publiek op hoeft te bouwen en al je volgers automatisch op je IGTV-kanaal ‘geabonneerd’ zijn. Wat betekent dat ze meldingen krijgen bij livegang van je video’s. Maar dat niet alleen: ook kun je 2) kijkers in IGTV met één klik doorverwijzen naar je website, webshop of andere landingspagina. Iets wat in Stories alleen kan als je 10.000 volgers hebt. Tel daar 3) de boost die Instagram je IGTV’s gratis geeft bij op en je snapt dat dit hét moment is om met IGTV te beginnen.

– Tip: IGTV professioneel aanpakken? Neem het filmen van de shots voor je IGTV op in je draaiboek. In dit blog lees je onze tips om op één opnamedag omnichannel video’s op te nemen.

Instagram trend 4: Instagram Shopping (nieuwe features!)

Het is geen geheim: Instagram wil graag een one-stop shop worden. Waar je geïnspireerd wordt, productresearch doet én je nieuwe aanwinsten gelijk afrekent. Met in totaal 130 miljoen shop tikken per maand zijn ze goed op weg om deze ambitie waar te maken.

E-commerce is dan ook een onderdeel van de app waar Instagram constant in investeert. En dit zijn de nieuwste features die net gelanceerd zijn op het gebied van Shopping.

Instagram trends 2020: shopping from creators

Merken met een webshop konden ze al een tijdje toevoegen aan hun posts: shopping tags, waarmee je gelijk de prijs van een product te zien krijgt én het direct kunt shoppen. Influencers konden dat nog niet. Tot voor kort. Afgelopen maand heeft Instagram namelijk ‘Shopping from creators’ aangekondigd: een functie die het ook voor influencers mogelijk maakt om shopping tags aan hun foto’s toe te voegen. Dus werken zij samen met een merk? Dan taggen ze de gesponsorde items en kunnen hun volgers dit gelijk shoppen. Geen link in bio meer, maar direct shoppen. Ideaal, voor influencer (want: commissie) én merk (want: kortere funnel). De Shopping from Creators-functie wordt eerst getest met een kleine groep influencers en partners, zoals de Kardashian-zussen, Gigi Hadid en Vogue, en zal daarna waarschijnlijk beschikbaar worden voor accounts met 10.000+ volgers.

Instagram trends 2020: AR try-on filters

Winkelen, dat kun je al in Instagram. Maar wat kun je nog niet? Juist. Producten passen, voordat je ze virtueel afrekent. Dus wordt er sinds vorig najaar volop getest met AR try-on filters, waarmee jij thuis vanaf de bank kan testen of die nieuwe zonnebril wel past bij je gezichtsvorm of die lipstick bij je teint. Vooralsnog worden de AR try-on filters nog steeds gebeta-test, in samenwerking met merken als Rayban, M.A.C. Cosmetics en Nars, maar als het aan Instagram wordt dit dé nieuwe manier van shoppen.

Instagram trends 2020: Facebook Shops

instagram trends 2020 ar try on filters

Shops zal de komende maanden wereldwijd als dienst geïntegreerd worden in Facebook en Instagram en is speciaal bedoeld voor kleinere winkels. De Shops-functie zal gratis te gebruiken zijn en maakt het hopelijk voor iedereen, juist ook de kleinere ondernemer die getroffen is door de coronacrisis, mogelijk om via social producten te verkopen. Zónder eerst een x-aantal volgers binnen te harken.

Meer weten? Boek een gratis Instagramscan

instagram trends 2020 gratis instagram scanWil jij, nu je dit artikel gelezen hebt, weten welke Instagram trends van 2020 interessant zijn voor jóú? En gelijk je Instagramaccount laten screenen? Onze Head of Social Joyce geeft tijdelijk gratis(!) 10-minuten Instagram scans weg, zodat wij niet alleen onze klanten, maar iedereen een steuntje in de rug kunnen geven in deze tijd.

Interesse? Stuur een mailtje naar joyce@qontentmatters.nl o.v.v. ‘Instagram scan’ om je aan te melden. Zet in deze mail een link naar je Instagramaccount en vertel kort wat je grootste uitdaging op Instagram is. Dan plant zij de sessie zo snel mogelijk met je in. Andere vragen of nieuwe trends gespot? Tell us more @qontentmatters, ons social team is all ears.

qontent matters author Joyce Nafzger
Meer weten?

Wil je graag meer informatie hierover? Neem dan contact op met onze Head of Social Joyce.

meer nieuws