De ideale social media-post? Deze tips helpen je

Hoe maak je de perfecte social media-post? Wij geven onze tips uit de praktijk over de perfecte afmetingen en andere best kept secrets. 

Stel: je wilt een nieuwe campagne of product uitlichten op social media. Spetterend beeld is beschikbaar en de knallende copy is geschreven. Maar zodra de post eenmaal online staat, levert ie weinig likes, comments en engagement op. Herkenbaar? We’ve all been there. Het is lastig om de perfecte social media-post te maken én publiceren. Daarom delen wij onze kennis en tips uit de praktijk.

Allereerst: wat is dé ideale social media-post?

De ideale social media-post, dat klinkt als een soort magische formule die je voor elk type bericht gewoon ‘even’ in kunt zetten. Je voegt wat scherpe copy samen met flitsend beeld, koppelt daar nog een call-to-action aan … et voilá: de perfecte social media-post is geboren die je kunt wegzetten op Facebook, Instagram, LinkedIn en Pinterest.

Helaas, we moeten je toch écht uit die droom helpen. Het creëren van een goedwerkende post op social ligt namelijk iets complexer dan dat. Zo kan een bericht dat uitstekend scoort op Instagram een stuk minder goed presteren op kanalen als LinkedIn of Facebook én vice versa.

Voordat je start met het maken van de post is het daarom slim om eerst een aantal elementen af te kaderen, zoals:

  • Via welk kanaal wil jij je post uitzetten?
  • Hoe spreek jij je doelgroep aan?
  • Wat wil je met jouw post bereiken?

Dat klinkt als veel denkwerk. Weten we! Maar geen zorgen: met de tips hieronder kom je al een stuk dichter bij het creëren van je ideale social media-post.

De juiste toon, tekst, beeld én lengte bepalen

Het ene sociale medium is het andere niet. Knoop dit goed in de oren als je voor verschillende platformen posts gaat maken. Het verschilt per medium welke content wel en niet presteert. Omdat mensen Instagram bijvoorbeeld met een ander doel gebruiken dan LinkedIn. Toch is het essentieel dat je social media-posts altijd eenheid uitstralen. Waar je ze ook plaatst. Dat komt omdat deze eenheid ervoor zorgt dat jouw bedrijf – of dat van je opdrachtgever – herkenbaar blijft. Dat doe je met drie punten:

  • Een consequente tone of voice
  • Copy in lijn met de tone of voice
  • Design in lijn met de tone of voice

Tone of voice

Elk bedrijf zou er één moeten hebben, maar de praktijk wijst vaak anders uit: een tone of voice. Dit is de set aan afspraken die je met jezelf maakt over hoe jij vanuit je bedrijf je doelgroep aanspreekt.

Het uitwerken van een tone of voice gaat niet over een nacht ijs. Heb je deze nog niet uitgewerkt en zijn daar de middelen ook niet voor? Dan is het toch slim om wat afspraken op papier te zetten. Voor jezelf en voor de andere mensen die namens het bedrijf naar buiten treden. Punten om uit te werken zijn onder andere:

  • De voertaal van je bedrijf
  • De merkwaarden
  • Geef voorbeelden van hoe die waarden terugkomen in tekst en beeld
  • Noteer wat je doelgroep is, zo weet iedereen waarvoor jullie content maken
  • Leg do’s en dont’s vast, zoals:
    – Spreek je de lezer aan met je of u?
    – Mag er weleens een grapje bijzitten?
    – Is het gebruik van emoji toegestaan?
    – Wel of geen Engelse woorden?
    – Welke woorden zijn off-limits?

Copy

In copy komt je tone of voice tot uiting. Belangrijk is dat je deze consistent uitrolt over al je posts, want dit zorgt voor herkenbaarheid en betrouwbaarheid. Waarmee je automatisch de kans op de perfecte social media-post vergroot.

Naast de tone of voice zijn een aantal andere punten heel belangrijk qua copy:

  • Zorg ervoor dat je copy bij het medium past. Een tekst op LinkedIn mag waarschijnlijk wat minder hip en jolig zijn dan een post op Instagram.
  • Maak je tekst ‘oprolbaar’. Open direct met het belangrijkste van je boodschap. Bedenk dus goed: wat wil ik de lezer vertellen met deze post?
  • Roep interactie op en maak het persoonlijk. Spreek een specifieke doelgroep aan en stel ze vragen. Zo laat je ze meedenken met jouw concept.
  • Net zo belangrijk: reageer op hun reacties onder de social media-post!
  • Optioneel: eindig met een duidelijke call-to-action (CTA): wat wil je dat de volger doet met het bericht? Doorklikken op een link of juist alleen maar inspireren. Als je wil dat hij doorklikt, is een CTA op het einde van je post een slimme keuze.

Beeld

Zonder beeld bestaat er geen perfecte social media-post. Beeld zorgt dat je post opvalt en dat mensen je onthouden. Zeker als je regelmatig berichten plaatst die in dezelfde stijl zijn ontworpen. Beeld gaat daarbij hand in hand met copy. Belangrijk is dat je beeld sprekend is en de aandacht trekt om het engagement te vergroten. Ga je voor video in plaats van foto of visual? Maak deze op social niet te lang. Video’s onder de 90 seconden wordt door 53% uitgekeken, 45% kijkt video’s tussen de 1 tot 5 minuten volledig uit, aldus ClipForce.

Lengte

Met video’s moet je dus op de lengte letten, maar ook qua copy geldt dit voor social media-posts. De algemene regel die wij hanteren: maak een post niet onnodig lang. Welk medium je ook gebruikt. Short but sweet, dat is voor ons key. Wees duidelijk in wat je wilt overbrengen en of je iemand wilt aanzetten tot actie.

Wil je toch een langer bericht delen? Kijk dan goed welk platform zich daar het beste voor leent. Misschien kun je jouw video wel in een IGTV gieten, zodat je boodschap persoonlijk gebracht kan worden? Dit soort omnichannel video-tips passen wij zelf ook toe. Een doorkliklink naar een artikel is een andere slimme keuze.

Vuistregels per social media-platform

Met een consequente tone of voice die je doorvoert in copy en beeld ben je al goed op weg richting de perfecte social media-post. Toch nader je nooit de perfectie zonder je te houden aan vuistregels. Wij houden ons daar dagelijks aan. Niet alleen voor onze eigen social kanalen, maar ook voor klanten als vtwonen, FEST Amsterdam en Rituals. Dit zijn onze vuistregels.

Instagram

  • Het eerste dat je ziet als je Instagram opent is het beeld. Zorg dat de foto dus sprekend is en je volger triggert.
  • De post copy is to the point, oprolbaar en geeft context aan de foto
  • Open je tekst met een knaller: hierdoor trigger je een volger om door te lezen.
  • Vergeet niet eventueel personen in je post te taggen. Dit zorgt voor extra engagement en interactie.
  • Zorg dat je bijpassende hashtags toegevoegd: deze zijn key om je post nog beter te laten scoren (dus: vindbaar te maken)!

Een voorbeeld? Hebben we voor je! Namelijk de onderstaande post die we maakten voor FEST Amsterdam. Op een speelse manier laten we de volgers kennis maken met de producten van FEST. Zo openen we de tekst gelijk met een knaller, namelijk: het stellen van een herkenbare en open vraag. Door deze vraag en de sprekende, persoonlijke foto (dieren en baby’s doen het goed op Instagram!) wordt de volger direct getriggerd om door te lezen. Met succes, want de post scoorde gemiddeld beter dan de andere FEST-posts. Het resulteerde onder andere in 3000 + likes, 52 reacties en 333 weergaven van de productpagina.

 

Dit bericht bekijken op Instagram

 

Een bericht gedeeld door FEST (@festamsterdam)

Facebook

  • Houd op Facebook de tekst kort maar krachtig. Na een lengte van vier regels krijg je een lees meer-knop.
  • Begin met de kernboodschap van je bericht: wat wil je overbrengen?
  • Facebook leent zich goed voor het linken naar andere websites of artikelen. Sluit daarom eventueel altijd af met een duidelijke call-to-action. Wat wil je dat de lezer doet na het lezen van je post?

Bijvoorbeeld: de post die we maakten voor vtwonen, geheel gefocust op het nieuwe tv-seizoen van ‘Weer verliefd op je huis’. Door direct te openen met een knallende zin én een foto van een van de favoriete stylisten, hielden we de aandacht van de volger vast. Dit zie je terug in het aantal likes van 1200 en reacties van 210. Qua copy is de tekst oprolbaar. Het belangrijkste komt eerst: namelijk waar en wanneer je kunt kijken. Daarna wordt er pas naar het artikel gelinkt en wordt de volger getriggerd om door te klikken.

Daar is ‘ie weer! Onze Frans is terug van weggeweest mét een gloednieuw seizoen ‘weer verliefd op je huis’! Morgenavond…

Geplaatst door vtwonen op Zaterdag 22 februari 2020

 

LinkedIn

  • LinkedIn is hét platform om je business nog meer top of mind te brengen.
  • Anders dan op Facebook of Insta deel je hierop voornamelijk zakelijke content, niet een foto van je ijsje.
  • Toch kun je de lezer er ook op inspireren door jouw ervaringen, kennis of tips te delen.
  • Ook op dit platform wil je natuurlijk gelijk met het belangrijkste openen.

Bijvoorbeeld dit bericht over de Instagram trends van 2020. Door te openen met ‘the day has come’ triggeren we de lezer gelijk met dat er iets ‘spannends’ aankomt. Daarna hebben we gelijk de link geplaatst om het belangrijkste te realiseren: meer doorkliks naar het blog. Hierna komt pas de rest van de context van de post. Qua visual hebben we voor versterkend beeld gekozen waarbij in tekst direct wordt verteld waar de post over gaat.

Pinterest

  • Bij Pinterest is het visuele aspect het belangrijkst.
  • Toch moet je ook goed aandacht besteden aan je beschrijving. Deze moet namelijk SEO-proof zijn.
  • Ook wil je met de tekst de volger extra context bieden over de pin en eventueel aansporen (van doorklikken tot inspireren of overtuigen).
  • Een beschrijving van 100 tot 200 tekens werkt vaak goed. Belangrijk is dat het geen random verhaal is, maar je pin echt ondersteunt.

Meten en sturen

Het realiseren van een perfecte social media-post is niet altijd haalbaar en het kan soms even duren tot ‘ie succes heeft. Soms is het ook gewoon hit & miss: dan flopt een post nadat de vorige juist veel succes had. Belangrijk is om de resultaten van je posts bij te houden. Bijvoorbeeld in Excel of in een Google Data Studio-dashboard. Zo zie je precies per post de resultaten. Handig als je posts wilt vergelijken, om lessen te trekken uit een succes of flop. Op die manier weet je seeds beter wat voor jouw merk het beste werkt op social media.

Hulp nodig bij de social media-strategie of -executie voor jouw bedrijf? Ons social media team staat voor je klaar om op social media voor impact te zorgen! Neem contact op met onze Head of Social Joyce, dan gaan we samen voor succes zorgen voor jouw social media-accounts.

qontent matters author Joyce Nafzger
Meer weten?

Wil je graag meer informatie hierover? Neem dan contact op met onze Head of Social Joyce.

meer nieuws